Menzil, elektrikli otomobillerin en önemli özelliklerinden biri olarak kabul edilir ve genellikle bu araçlar değerlendirilirken temel bir kıstas olarak öne çıkar. Çoğu kullanıcı için, tek bir şarjla ne kadar uzun mesafe kat edilebiliyorsa o kadar tercih edilesidir.
garaz’ın haberine göre Alman Otomobil Kulübü ADAC, 25 elektrikli otomobili kapsayan kapsamlı bir menzil testi gerçekleştirmeye karar verdi.
Testte, WLTP protokolüne göre ve laboratuvar ortamında simüle edilmiş gerçekçi koşullarda ölçülen menziller karşılaştırıldı, böylece tüm araçlar için aynı şartlar sağlanmış oldu. Test, Münih’ten Berlin’e yapılan ve kış koşullarında, inişli çıkışlı otoyol güzergahı üzerinden gerçekleştirilen 582 kilometrelik bir yolculukla yapıldı.
Yani, soğuk hava ve otoyollar, WLTP prosedürü sırasında sabit 23 santigrat derece altında ölçülen menzilleri önemli ölçüde düşüren iki faktördür. Bunun nedeni sadece düşük ortam sıcaklığı (akü ve yolcuların ısınması için daha fazla enerji talebi) değil, aynı zamanda daha yüksek seyir hızı ve düşük geri kazanım oranıdır.
WLTP prosedüründe, otoyol kısmında ortalama hız 47 km/s olarak belirlenmişken, simüle edilen testte bu hız 111 km/s’ye ulaşmıştı.
ADAC, teste 71 ila 118 kWh arasında değişen kapasiteye sahip çekiş akülerine sahip modelleri dahil etti. Testin odak noktası, bir aracın şarj yapmadan 582 kilometre mesafe kat edip edemeyeceğini belirlemekti. Ve gerçekten de bu kriteri karşılayan bir model bulundu: aerodinamik yapısı ve ekonomikliği ile dikkat çeken Mercedes-Benz EQS 450+, 100 km’de 20,4 kWh’lik enerji tüketimiyle öne çıkıyor. Ayrıca, sürücüsüne 107,8 kWh’lik devasa bir batarya sunarak, testte 600 kilometre yol almayı başardı.
Elektrikli otomobiller Lucid Air GT AWD (518 km) ve Porsche Taycan (504 km) ise menzil açısından kötü bir performans sergilemiyor. Bu da şunu gösteriyor: Büyük çekiş akülerine sahip pahalı elektrikli araçlar genellikle en uzun mesafeyi kat ediyor.
Öte yandan, daha uygun fiyatlı bazı elektrikli otomobiller en düşük performansı sergiledi. Toyota bZ4X, 233 kilometrelik menziliyle listenin en alt sırasına yerleşirken, onu 254 kilometre menziliyle Çinli MG4 ve 285 kilometre menziliyle Volvo EC40 takip etti.
Mercedes-Benz EQS 450+ 600 km
Lucid Air GT Dört Tekerlekten Çekiş 518 km
Porsche Taycan Performans Artı 504 km
Volkswagen ID.7 Pro S 436 km
Tesla Model 3 LR Arkadan Çekişli 423 km
Nio ET5 LR 421 km
BMW iX xDrive 50 413 km
Audi S e-tron GT 398 km
Kia EV3 (81,4 kWh) 350 km
Polestar 2 LR SM 349 km
Hyundai Ioniq 6 Arkadan Çekişli (77,4 kWh) 344 km
Lotus Emeya 335 km
Ford Capri ER Arkadan Çekişli 332 km
Cupra Doğumlu VZ 325 km
Xpeng G6 LR 325 km
Skoda Enyaq Coupe 85 316 km
Renault Scenic E-Tech 220 314 km
Nissan Ariya 87 Önden Çekişli 314 km
GWM Ora 07 GT 304 km
BYD Mühür RWD 294 km
Volvo EC40 SM ER 285 km
Genesis GV60 Arkadan Çekişli 278 km
Peugeot e-3008 210 263 km
MG4 ER 254 km
Toyota bZ4X Önden Çekişli 233 km
En kötü performansı ise Volvo EC40 oldu
İkinci analizde, laboratuvar ortamındaki otoyol testlerinde ölçülen WLTP ve gerçek dünya menzil değerleri karşılaştırıldı. En küçük sapmalar, Çinli Nio ET5 (-%21), Porsche Taycan (-%24) ve Mercedes-Benz EQS (-%27) modellerinde gözlemlendi.
Uygun fiyatlı elektrikli otomobiller arasında Volkswagen ID.7 PRO S (-%38), Nissan Ariya 87 FWD (-%39), Kia EV3 (-%40) ve Tesla Model 3 Long Range RWD (-%40) nispeten düşük performans sergiledi. En kötü performansı ise Volvo EC40 (-%50), MG 4 (-%51) ve Toyota bZ4X gösterdi; bu modellerde WLTP değerlerinden sapma %54’e kadar çıktı.
Üçüncü aşamada, ADAC ayrıca şarj süresini de ölçerek her aracı 20 dakika boyunca şarj cihazına bağladı ve bu sürede ne kadar menzil eklenebileceğini hesapladı. Bu testin galibi, 20 dakikada 370 kilometre daha yol alabilen Porsche Taycan oldu.
İkinci sırada 304 kilometrelik menziliyle Mercedes-Benz EQS, üçüncü sırada ise 294 kilometrelik ek menziliyle Audi S e-tron GT yer aldı. Öte yandan, Çinli Great Wall Motors’a ait Ora 07 AWD, sadece 104 kilometrelik ek menzil ile listenin sonunda kaldı.
ADAC’ın son raporunda, elektrikli otomobillerin uzun yolculuklar için uygun olduğuna vurgu yapılırken, modeller arasındaki büyük farklılıklara da dikkat çekildi. Bu farklar, son tüketicilerin elektrikli araç seçiminde önemli bir etken olabilir.
Alman otomobil kulübü temsilcileri, üreticilere elektrikli otomobillerin menzillerini sadece WLTP sınırları çerçevesinde değil, aynı zamanda soğuk hava ve otoyol gibi daha zorlu koşullarda da belirtmeleri gerektiğini vurguladılar. Ayrıca, daha uygun fiyatlı modellerin yeterli menzil ve hızlı şarj özellikleriyle geliştirilmesine devam edilmesi gerektiğini de belirttiler.
More Stories
Çevre ve enerjide yenilenebilir teknolojiler TEKNOFEST’te!
Dünya’ya çarpma ihtimali olan asteroit keşfedildi
James Webb Uzay Teleskobu’nu bekleyen tehlike